• 1400/09/17 - 05:41
  • تعداد بازدید: 424
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در بیست و ششمین انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان مطرح شد؛

بررسی عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی

در بیست و ششمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان که با موضوع «صندوقچه جادو» برگزار شد؛ مینا شیروانی کارگردان نمایش عروسکی و مدرس نمایش خلاق به بررسی موضوع عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، در  بیست و ششمین  نشست انجمن نمایش با موضوع «صندوقچه جادو» مینا شیروانی مدرس این دوره درباره نمایش خیمه‌شب‌بازی صحبت کرد.
شیروانی ضمن بیان تاریخچه ای از این نمایش گفت: در تمدن یونان باستان، شخصی به  نام آشیل به نوشتن تئاتر شروع کرد و کلمه تئاتر از واژه‌ی «تئاترن»  یعنی جایی که محل دیدن است، می‌باشد.
وی افزود: «تئاترن» یک قسمتی از شهر که اطرافش حالت میدان مانندی بوده است و با سنگ پله‌هایی می‌ساختند که روی پله‌ها تماشاچیان می‌نشستند و آیین پرستش خداوندهایشان را روی آن مکان اجرا می‌کردند و آشیل از تماشای آیین‌ها ، جرقه‌ی نوشتن به ذهنش خطور کرد و سپس در تمدن یونان بعد از آشیل شخص دیگری جرقه‌ی وارد کردن بازیگر به ذهنش خطور کرد تا اینکه تئاتر عروسکی به شکل علمی در آن جا شکل گرفت.
مدرس بیست و ششمین نشست  انجمن نمایش استان هرمزگان بیان کرد: در واقع نمایش از نما یا نشان دادن می‌آید و در فرهنگ و تاریخ ما هر چیزی که به اجرا دربیاید با هدف به فکر انداختن مخاطب می‌باشد.
شیروانی خاطر نشان کرد: در ایران نمایش پیشرفته‌ای که اجرا می‌شد؛ نمایش در سوگ سیاوش بود و با گذشت زمان و با ورود اسلام به تعزیه تبدیل شد.
مینا شیروانی گفت: نمایش در ایران به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل نمایش‌های آیینی بزرگداشت یک فرد، یا یک ارزش مانند تغزیه، پرده‌خوانی ، شبیه‌خوانی و شمایل گردانی و نمایش‌های شادی‌آور می‌باشد.
وی افزود: نمایش‌های شادی‌آور خود نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند که یکی از این دسته‌ها نمایش خیمه شب‌بازی است.
این کارگردان نمایشی در خصوص نمایش خیمه شب‌بازی در ایران صحبت کرد و افزود: عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی عروسک‌هایی هستند  که به نخ وصل می‌شوند و با داستانی حول محور خیر و شر بازی می‌کنند که مهمترین شخصیت اصلی این نمایش‌ها شخصیت مبارک است.
شیروانی گفت: مرحوم استاد مرشد ترابی پدر نمایش خیمه‌شب‌بازی ایران بودند اما با اجراهای ماندگارشان هنوز در دل همه زنده‌اند و نکته مثبت دیگر این نمایش‌، قابلیت اجرا در مکان‌های مختلف است و هم اینکه برای مخاطبین مختلف در همه گروه‌های سنی از کودک ۵ ساله تا  بزرگسال ۹۰ ساله جذابیت دارد .
وی خاطر نشان کرد: آن چیزی که در نمایش خیمه شب بازی خیلی اهمیت دارد ارتباطی است که این عروسک با مخاطب دارد. در این نمایش ، موضوعات روز را در قالب قصه‌ی وروره جادو می آورند.
این مدرس نمایش خلاق همچنین از نمایش عروسکی دستکشی  به نام جی جی ویجی صحبت کرد و گفت: این که مربوط به استان اصفهان است قابلیت این را دارد که  از زبان بومی و ترانه های محلی استفاده شود.
این تسهلیگر نمایشی افزود: موضوع نمایش‌ها و جنس مواد ساخت عروسک‌‌ها  در گذر زمان تغییر کردند و کم کم با وارد شدن رادیو و تلوزیون نقش این هنر کم تر شد اما همیشه و در هر برهه از تاریخ انسان‌ها تمایل به ثبت پیشینه خود دارند و خوشبختانه در حال حاضر توجه ویژه‌ای به هنر نمایش صورت گرفته است.
در ادامه این نشست شیروانی درباره نمایش بقال بازی گفتگو کرد و گفت: این نمایش که ریشه‌ای بالای پانصد سال دارد جز نمایش‌های شادی‌آور ایرانی است که در این نوع نمایش شاگردی نزد اوستا خود بازی می‌کرد و همیشه قصد ادب کردن اوستای بدجنس و خسیس خود را داشت و کشکمش بین این دو شخصیت قصه‌ای را ایجاد می کرد.
گفتنی است در بیست و ششمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان که با موضوع «صندوقچه جادو»  برگزار شد؛ مینا شیروانی کارگردان نمایش عروسکی و مدرس  نمایش خلاق به بررسی موضوع عروسک های خیمه شب بازی پرداخت. 

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت